onsdag 11 juni 2008

tankar utan början, utan slut...

Keaton, du får ursäkta, men det blir hopp hit och hopp dit,
ungefär som när man i sin ungdom jumpade mellan flaken
på Mälarens is.

Det känns mej som om Marx och Hegel
var två skolpojkar
som satt och smårunkade på Herakleitos bakgård.

Ju mer jag umgås med försokraterna
(de var både poeter och filosofer)
ju mer inser jag: Egot Sokrates var en retorisk bluff.

Av Horatius lär jag mig att leva varje dag.
Av Sokrates: hur man kan hantera cynismen
i ett samhälle på väg att gå under.

På grund av giraffens extremt långa hals:
- exakt var, när och hur utvecklades den,
stötvis, eller med en millimeter
per kota och decenium?
-
tror jag endast till 83% på Darvin
och öken & monopolgudarna från Mellanöstern
har aldrig tillhört mina favoriter.

Jag har fan haft mer givande diskussioner
med fåglarna på Djurgårn
än med Stockholms intellektuella:
när förtryckta
inte ens törs kalla sig förtryckta

då är det dags att dra...nej föresten, Keaton,
låt oss hellre flytta Sveriges gränser,
än våra egna kroppar ut ur landet!

I svår ångest uppsöker jag guden Tor.
( this is a central part of the North See Myth...)
Alltid mer än vi andra, alltid starkare
tvingades Tor
dricka halva havet - för att få credd för en enda klunk
slåss med Döden - för att orka kalla sig levande
tävla mot vinden - för att hinna bli snabbare

Allt detta är en Nordbo under hård press.
Allt detta är jag.

Bara Nuturen innehåller de symboler jag förstår.

Detta ligger i Ensamhetens Natur: en oförmåga
att kommunicera den

Detta ligger i Vansinnets Natur: en oförmåga
att förstå sig själv

Detta ligger i det Totalitäras Natur:
en oförmåga att inse sitt förfall

Men också tao, zen, sufism och naturfolk.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Yggdrasil brusar i etanol och bensinångorna
Eken utanför TV-huset är symbolisk på ett obehagligt sätt. Är den borta nu? Jag har inte varit där på 30 år och det är möjligt att den tagits bort för att användas i något TV eller radioprogram som jag missat. Lena, min mamma är uppväxt i lägenheten precis vid eken, hennes morfar valde att bo där efter avyttringen av bostaden vid Frescati. http://www.katarinabangata.se/Sallsamma%20platser.html

Anonym sa...

Vackert!
Jag tror också ensamheten är som mest öde när man inte kan berätta om den. Men det är tvärtom med galenskap, när man vet vem man är har vansinnet tagit över helt. Jag litar på Rousseau: "Hade Naturen avsett att vi skulle leva friska och sunda, vågar jag nästan försäkra er, att ett tillstånd av eftertanke och reflexion är ett tillstånd MOT Naturen, och att en människa i grubbel och funderingar är ett depraverat djur."

Annars är jag för ung och oförstörd (obildad) för att tänka något av värde tillsammans med försokraterna men jag gillar ju att det ofta bara finns kvar en eller ett par meningar från deras tankevärld som sedan (våld?)tagits av världen som kom efter och byggts upp till stora tankedikter. Jag gillar Herakleitos Logos (det omedelbara, tao i kina) men det kanske jag gör för att jag bläddrat aforismer hos N och shopenhauer i tonåren. Han har också en tilltalande tanke att allt som massan tycker är bra är dåligt. Hursom är han en jävligt bra outsider, men jag har svårt för de där andra gamla grekiska naturforskarna.
/victor Eremita