onsdag 18 juni 2008

Stellan Johansson - M/S Nolhåtten

Keaton, jag kommer under sommaren att rensa lite i gamla projekt. Ska försöka kamma till mej lite efter de senaste årens haverier.
"Någon måste städa upp efter varje krig, någon måste damma, diska och skura när smattret efter alla vapen lagt sin rökridå över kökshyllorna/och resten av världen, som hon skrev, poeten.

Ser att Stellan på M/S Nolhåtten i Hamburgsund valt mina/våra texter från ranrike.com när han presenterar sig själv och sin verksamhet. Det var ju trevligt. Jag glömde tyvärr att betala adressen, så ranrike.com gick upp i rök. Tröttnade på Stellan & Hela Skiten eftersom Stellan var kroniskt negativ mot Internet. Han fattade inte att Internet leder tillbaka till det vi alla är ute efter: muntlighetens renässans. Kanske gör han det nu. Fan vet, det är en envis jävel den där Stellan Johansson!

Vet inte om Stellan längre är intresserad av ett samarbete om en dokumentärfilm om honom och hans teorier, men jag kommer nog att försöka en gång till, bara jag vet hur.

Hittade jag bara en filmare så intervjuade jag Stellan och la upp intervjuerna på en blogg. Stellan är fortfarande en av de skickligaste historieberättarna i västra Sverige och resten av landet. Dessutom är han en preformenceartist av världsklass.

Mötte förresten en fantastisk kille (Dony) i Dunquin 2001. Han höll samma höga klass som berättare. Jag var nära att hyra ett hus på Blasket island. tänk att ta med Stellan till denna ö och intervjua honom där" Inget är längre för sent, Keaton!

Stellans hypoteser om bronsåldern -strömmar, alltid dessa strömmar - blir allt enklare att förstå ju längre den arkeologiska forskningen hinner. Och resten finns hos Snorre, Beowulf, Tacitus och Jord-Anders. Stellan gav mig i vilket fall några viktiga pusselbitar i mitt sökande efter mitt gotiska/hyerboreiska ursprung.

Test-filmerna jag gjorde med Peder Jacobsson om Stellan på Nolhotten finns kvar, men jag har svårt att hålla ordning på dem. Kopior finns lite här och där. Problemet är att proffs som Peder måste ha pengar. Det går förresten bra för Peder just nu. Filmen om Ostindiefararen - till Kina och hem igen verkar få en hel del uppmärksamhet.


"Till Kina och hem igen"
Bäst: fotot, havskänslan, stämningen ombord, det lugna berättartempot, den coole norske kaptenen, kommentaren av den underbara tjejen som faller överbord - "Jaha, nu ligger man här i Medelhavet!" - och kommentaren om att klättra upp i masten i full storm, för att sen gå ned i hytten och kolla på en Beck-video.

Tips: klipp bort den trötta typen som gnäller på Kina. Klipp bort "de där gnälliga rösterna" som gnäller över att sponsorerna ska besöka Götheborg i en hamn...det förstör helheten.

För övrigt tycker jag att A man - not a boat, borde pryda omslaget på DVDn:




Kommer Västergötlands historia från Bohuslän?
En av de filmade frågor jag ställde till Stellan i Svenneby kyrka är jag fortfarande stolt över.

- Jaha Stellan, kan man då äntligen konstatera att Västergötlands historia kommer från Bohuslän? Vad skulle Dag Stålsjö sagt om detta, tror du?
- All "svensk och götisk" kultur har kommit från sydväst och gått mot nordost. Så är det. Jo då, Stålsjö ändrade uppfattning efter att vi hade samtalat på 70-talet, svarade Stellan.
- Jasså, kände du Stålsjö?
- Jorå, vi gjorde några program tillsammans, bl a filmade vi Sveriges största gravröse från en helikopter. Kom så åker vi dit, så ska jag visa dej.


Att intervjua Stellan är som att intervjua vinden. Allt kan hända. Alla svar förvandlas i en ständigt pågående process - ja, som i en ström. Stellan lever Pahnta rei.

Det gäller att komma väl förbredd kunskapsmässigt, med bra material, bra frågor, bra verktyg och en lika fast som följsam inställning. Bara då kan man ge Stellan Johanssons berättarkonst rättvisa.

Jag tror att vi måste översätta intervjun till engelska för att få något slags genomslag. Svensk media är inte intresserad av bronsåldern. Och svenska Universitet är bara intresserade av makt. Och den svenska kulturen, nej Keaton, jag känner varken till den, eller vill ha något med den att göra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Trist att url:en är borta, men den kommer nog igen om man vill. Tror också att den orala traditionen kommer explodera snart, människor vill vara i små sammanhang med en berättare som kan visa vägen med kunskap, men också med en känsla av vad och när saker skall sägas. Att göra webbisar, korta filmer är en baggis, det är bara att köra på. Behöver inget externt ljud, vi investerar i sonyerikssons nya med bra upptagning och film så kör vi.

Gotiska Klubben sa...

ok, om Stellan vill, kör vi på när höststormarna kommer...blir bra stämning då...

Anonym sa...

Jag har nu införskaffat sonyericssons nya kameramobil. Hösten är här, Blasket Island väntar inte på dom lata, antar jag?