onsdag 14 maj 2008

En hemsk dröm

Keaton, jag hade en hemsk dröm just nu.

Det var på Dramaten i Stockholm. En ny pjäs av Lars Norén hade premiär, en pjäs där publiken fick deltaga som skådespelare.

Halva publiken kom från Södermalm.
Och halva från Östermalm.

Och alla satt och onanerade öppet i bänkrad efter bänkrad. Dom var välklädda och dom hade masker på sig, ungefär som i den sista filmen av Snaly Kurbeck. Vissa föreställde Strindberg, andra Ingmar Bergman och några Frans Kafka.

Då plötsligt stormar in på scenen en påtänd Thorsten Flink. Amfetamin eller koakin?
Jag vet inte. Men han vrålade till dom:

- Ni jävla as som sitter här för ert eget höga nöjes skull, vad vet ni egentligen om njutning.

Jag vaknade just då med en fruktansvärd ångest och skriver ner det precis som jag minns det.

Jag har ofta talat med Swedenborg om denna dröm...

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är en vacker tavla.