måndag 8 juni 2009

Mitt nakna hjärta

"Känsla av ensamhet, ända sedan barndomen. Trots familjen - och i synnerhet bland kamrater - en känsla av att vara dömd till evig ensamhet. - Men ändå en brinnande livsaptit och nöjeslystnad."

- - -

"Jag har odlat min hysteri med njutning och fasa. Nu har jag alltid svindel och idag den 23 januari 1862 har jag fått en egendomlig varning, jag har känt en fläkt av sinnessjukdomens vingslag."

- - -

"Det vore en snygg sammansvärjning att organisera ett utrotande av den judiska rasen."

- - -

"Det är bara missförståndet som gör att mänskiligheten går framåt. Det är genom det allmänna missförståndet som människor kommer överens. Ty om man - förstod varandra, skulle man aldrig komma överens.

Den intelektuelle, som aldrig kan komma överens med någon, bör bemöda sig att tycka om enfaldigt prat och att läsa dåliga böcker. Det kommer att bereda honom en bitter njutning, som i rikt mått gottgör honom för hans bemödanden.

Vilken tjänsteman som helst, en minister,en teaterdirektör eller en tidningsredaktör, kan ibland vara en aktningsväd människa, men gudomlig är han aldrig. De är alla personer utan personlighet, människor utan orginalitet, födda till sin syssla, dvs till att vara allmänhetens tjänare."

- - -

"Redan som barn erfor jag i mitt hjärta två motsatta känslor, fasa för livet och extas över livet. Där har vi den nervöse latmasken."

- - -

"Det finns bara tre slags aktningsvärda varelser: prästen krigaren och skalden. Att veta, att döda och att skapa"

- - -

Fisk, kalla bad, dusch, mossa, tabletter någon gång då och då; för övrigt sluta med alla stimulantia.

Renlav..............125 g
Vitt socker.........250 g


Lägg renlaven i blöt i lamom mängd kallt vatten, låt stå 12 till 15 timmar., häll därpå av vattnet.

Låt mossan koka i 2 l vatten på jämn, svag värme till det kokat ihop till en liter vatten; skumma en enda gång; tillsätt så 250 g socker och låt massan tjockna till en sirapsliknande massa.

Låt kallna. Tag dagligen tre stora matskedar, morgon, middag, kväll. Var inte rädd att öka dosen, om anfallen kommer för ofta.


Valda citat ut Mitt nakna hjärta av Charles Baudelaire 1821-1867
Tidens Förlag 1960(?) Översättning: Tove Fahlén

Inga kommentarer: